Wat is digitale marketing? Een gids voor marketing in de digitale wereld van vandaag

In de wereld van bedrijfsontwikkeling en branding is digitaal gaan helemaal hot. Dus wat is digitale marketing precies en hoe kunnen we het gebruiken om onze bedrijven te laten groeien?

Digitale marketing gedefinieerd

Digitale marketing is het adverteren en promoten van bedrijven en hun merken via digitale mediakanalen. Digitale media omvatten op dit moment websites, sociale media, radio, televisie, mobiel en zelfs vormen van traditioneel niet-digitale media zoals billboards en verkeersborden. In wezen worden alle marketingmedia die elektronisch worden geleverd, als digitale marketing beschouwd.

Dit laat alleen verschillende vormen van person-to-person (P2P) marketing, gedrukte reclame en direct marketing buiten de paraplu van digitale marketing. Zelfs dan beginnen gedrukte advertenties, direct mail, gedrukte mappen, billboards en posters allemaal verbinding te maken met hun digitale tegenhangers. Met items als URL-bestemmingspagina’s, QR-codes, webbanneradvertenties, online mappen en tekstcodes, heeft traditionele marketing en reclame bijna altijd een digitale marketingverbinding.

Waarom de focus op digitale media?

De verschuiving naar digitale media wordt gedreven door zowel marketingbureaus, bedrijfseigenaren als consumenten. De steeds toenemende vraag om meetbare resultaten te laten zien, maakt digitaal gaan een droom voor het digitale marketingbureau. De meeste digitale media, waaronder websites, sociale media en mobiele advertenties, zijn veel gemakkelijker te volgen dan traditionele marketingmedia zoals gedrukte advertenties.

Voor ondernemers zijn veel vormen van digitale reclame erg goedkoop. Een aanwezigheid op het web, het betrekken van klanten bij gesprekken via sociale media en e-mailmarketing zijn goedkope alternatieven voor gedrukte advertenties en direct mail. Deze digitale kanalen zijn beschikbaar voor bedrijven van elke omvang en helpen om het speelveld gelijk te maken voor start-ups, kleine bedrijven en onafhankelijke consultants die op zoek zijn naar nieuwe bedrijven.

Voor consumenten maakt het snelle levenstempo digitale reclame een must. Wanneer consumenten goederen en diensten nodig hebben, zijn de dagen van bladeren door een telefoonboek voorbij om ze te vinden. Nu halen we onze mobiele apparaten tevoorschijn of gaan we naar onze computers voor antwoorden – en we vinden ze snel.

Digitale media gebruiken om uw bedrijf en merk op te bouwen

Het maakt niet uit hoe groot uw bedrijf is – groot of klein tot middelgroot bedrijf / onderneming (MKB of MKB) – u kunt uw bedrijf effectief op de markt brengen via goedkope digitale kanalen. De basis van uw marketinginspanningen wordt uw website. Investeer verstandig in uw website en zorg ervoor dat deze het volgende doet:

Vertegenwoordigt uw bedrijf en merk adequaat (look and feel, messaging)
Spreekt uw doelgroep adequaat aan
Kan worden gevonden door zoekers in de beste zoekmachines
Is up-to-date en gemakkelijk navigeerbaar
Biedt meerdere kanalen voor klantcommunicatie
Verbindt met andere marketinginspanningen
Het wordt aanbevolen om samen te werken met een professioneel webdesignbureau dat bedreven is in webontwikkeling en zoekmachineoptimalisatie. Omdat uw website het fundament is waarnaar en van waaruit alle andere digitale kanalen zullen leiden, moet het worden beschouwd als een van uw belangrijkste zakelijke investeringen.

Zodra u uw website heeft voltooid, zijn de volgende stappen het lanceren van regelmatige maandelijkse of tweemaandelijkse e-mailcampagnes en contact maken met klanten via sociale media. Als u echt een klein budget heeft, zijn dit inspanningen die intern kunnen worden gedaan (door iemand met de juiste kennis) of tegen lage kosten door een extern digitaal marketingbureau. Zorg ervoor dat al uw inspanningen klanten terugleiden naar uw website waar ze volledig betrokken kunnen zijn bij uw bedrijf, producten en diensten, en de kanalen kiezen via welke ze contact met u opnemen.

Als u ge├»nteresseerd bent om agressief te worden met zoekmarketing, kunt u wat digitale marketingdollars opzij zetten voor zoekmachineoptimalisatie en pay-per-click-advertenties. Veel bedrijven zijn tegenwoordig sterk afhankelijk van online gevonden worden om nieuwe klanten te werven. Een veel voorkomende misvatting onder ondernemers is dat het hebben van een website betekent dat klanten deze zullen vinden. Niet zo. Uw site moet zijn gebouwd met specifieke sleutelwoorden en -zinnen, metagegevens, pagina-inhoud en linkstrategie├źn die hem helpen om de hoogste zoekresultaten te bereiken.

Omdat veel sleutelwoorden en uitdrukkingen hevige concurrentie hebben voor de hoogste zoekresultaten, moet u uw inspanningen voor organische zoekmachineoptimalisatie aanvullen met pay-per-click-advertenties. Aan de slag met pay-per-click advertentiecampagnes kan een beetje ontmoedigend zijn, maar met een beetje tijd, moeite en instructie kan ook dat in-house worden bereikt, of tegen redelijke kosten via een extern digitaal marketingbureau.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *